Sigvard Bernadottes mönster Virrvarr fyller 50 i år

Sigvard Bernadottes mönster Virrvarr fyller 50 i år

En hel generation svenskar har spillt mjölk på köksbord med den klassiska gråspräckliga Perstorpsplattan med mönstret Virrvarr, designat av Sigvard Bernadotte.  Virrvarr ritades 1958 och började tillverkas 1960. Sin storhetstid hade mönstret runt 1965 då det fanns i var mans kök i form av köksbord, skärbrädor, fönsterbrädor och stänkplattor. Mönstret ingick i en hel kollektion som skickats in till Perstorp av Sigvard Bernadotte och en kollega till honom. De fick 200 kronor i betalning för Virrvarr. På sin tid betraktades mönstret som ganska vågat.


Så här kommenterade Sigvard Bernadotte det låga arvodet i Dagens Industri den 9 mars 1991 då Perstorp skulle lägga ner tillverkningen.


"Jag hade ett mycket dåligt kontrakt. Men det berodde på att jag var nybörjare och någon affärsman har jag aldrig varit. Jag har varit konstnär och det har jag haft mycket roligt av"


Virrvarr-mönstret finns återigen i nyproduktion i Perstorp.


I går såg jag på programmet Sverige på SVT att Virrvarr-mönstret används i ett bord designat av Anna Jennefors.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0